Saturday, February 15, 2025

ZAMAN, SEBAB PENGUMPULAN, SUMBER AMBILAN, PROSES DAN CARA SERTA TUJUAN PENGUMPULAN AL-QURAN

ZAMAN PENGUMPULAN AL-QURAN

Zaman pengumpulan penulisan Al-Quran boleh dibahagikan kepada tiga peringkat utama:


1. Zaman Nabi Muhammad SAW

Penulisan secara berasingan

Al-Quran diturunkan secara beransur-ansur selama 23 tahun.

Para sahabat seperti Zaid bin Thabit, Ubay bin Ka‘ab, dan lain-lain menulis ayat-ayat Al-Quran di atas kulit haiwan, tulang, pelepah tamar, dan batu.

Ramai sahabat juga menghafalnya.

Tidak dibukukan secara rasmi

Nabi SAW tidak mengarahkan pengumpulan dalam satu mushaf kerana wahyu masih berterusan dan boleh berubah susunannya mengikut petunjuk Jibril AS.


2. Zaman Khalifah Abu Bakar As-Siddiq (632–634M)

Pengumpulan secara rasmi buat kali pertama

Selepas Perang Yamamah (di mana ramai penghafal Al-Quran syahid), Umar bin Al-Khattab mencadangkan kepada Abu Bakar untuk mengumpulkan Al-Quran dalam satu mushaf.

Zaid bin Thabit mengetuai pasukan pengumpul dengan memastikan setiap ayat disemak melalui hafalan para sahabat dan catatan bertulis.

Mushaf ini disimpan oleh Abu Bakar, kemudian Umar, dan akhirnya Hafsah binti Umar (isteri Nabi SAW).


3. Zaman Khalifah Uthman bin Affan (644–656M)

Penyebaran satu versi rasmi (Rasm Uthmani)

Apabila Islam berkembang ke wilayah baru, timbul perbezaan dalam bacaan Al-Quran mengikut dialek kaum masing-masing.

Uthman mengarahkan Zaid bin Thabit bersama beberapa sahabat lain menyalin mushaf berdasarkan naskhah yang disimpan oleh Hafsah.

Beberapa salinan dihantar ke pelbagai wilayah utama seperti Makkah, Basrah, Kufah, dan Syam.

Semua naskhah lain yang berbeza dari versi ini dibakar untuk mengelakkan perselisihan.


Kesimpulan

Zaman Nabi: Penulisan tidak terkumpul dalam satu mushaf.

Zaman Abu Bakar: Dikumpulkan dalam satu mushaf untuk pertama kali.

Zaman Uthman: Diperbanyakkan dan diseragamkan untuk mengelakkan perbezaan bacaan.


Mushaf yang disusun pada zaman Uthman inilah yang menjadi rujukan umat Islam hingga ke hari ini.


SEBAB-SEBAB PENGUMPULAN AL-QURAN

Pengumpulan Al-Quran dilakukan kerana beberapa sebab utama yang berkaitan dengan pemeliharaan dan penyebaran wahyu Allah kepada umat Islam. Berikut adalah sebab-sebab pengumpulan Al-Quran mengikut zaman:


1. Zaman Abu Bakar As-Siddiq

(Pengumpulan pertama: Untuk mengelakkan kehilangan Al-Quran)

Ramai penghafal Al-Quran syahid dalam Perang Yamamah

Perang ini berlaku selepas kewafatan Nabi SAW, di mana ramai qari dan huffaz (penghafal Al-Quran) terbunuh.

Umar bin Al-Khattab bimbang jika lebih ramai penghafal syahid, maka sebahagian ayat Al-Quran mungkin hilang.

Al-Quran masih tersebar dalam bentuk tulisan yang berasingan

Ayat-ayat Al-Quran dicatat pada kulit haiwan, pelepah tamar, batu, dan tulang.

Jika tidak dikumpulkan dalam satu mushaf, terdapat risiko kehilangan atau percanggahan dalam penulisan.

Menjaga keaslian Al-Quran

Abu Bakar mahu memastikan Al-Quran tetap terpelihara dalam bentuk bertulis yang boleh dirujuk oleh umat Islam.


2. Zaman Uthman bin Affan

Perbezaan bacaan di kalangan umat Islam

Islam telah berkembang ke pelbagai wilayah seperti Kufah, Basrah, Syam, dan Mesir.

Penduduk di setiap wilayah membaca Al-Quran mengikut dialek mereka, menyebabkan perbezaan sebutan dan bacaan.

Mengelakkan perselisihan dalam bacaan Al-Quran

Sahabat seperti Hudzaifah bin Al-Yaman melaporkan kepada Uthman bahawa perbezaan bacaan boleh membawa kepada perpecahan umat Islam.

Uthman bimbang jika tidak diseragamkan, umat Islam akan berpecah seperti kaum Yahudi dan Nasrani yang berbeza dalam kitab mereka.

Menyebarkan satu versi rasmi (Rasm Uthmani)

Uthman mengarahkan satu mushaf rasmi disalin berdasarkan mushaf Abu Bakar yang disimpan oleh Hafsah.

Beberapa salinan dihantar ke kota-kota utama, dan semua naskhah lain yang berbeza dibakar untuk mengelakkan kekeliruan.


SUMBER YANG DIAMBIL KETIKA PENGUMPULAN AL-QURAN

Sumber pengumpulan Al-Quran diambil dari dua sumber utama:


1. Hafalan Para Sahabat

Ramai sahabat menghafal Al-Quran secara lengkap, termasuk Zaid bin Thabit, Ubay bin Ka‘ab, dan Abdullah bin Mas‘ud.

Hafalan mereka disemak untuk memastikan ketepatan sebelum dicatat.


2. Catatan Bertulis

Ayat-ayat Al-Quran telah ditulis semasa hayat Nabi SAW di atas kulit haiwan, pelepah tamar, batu, dan tulang.

Zaid bin Thabit mengumpulkan catatan ini dan menyemaknya dengan hafalan sahabat.


Semua ayat disahkan dengan persetujuan ramai sahabat sebelum dibukukan bagi memastikan ketulenannya.


TUJUAN PENGUMPULAN AL-QURAN

Pengumpulan Al-Qur'an dilakukan dengan beberapa tujuan utama, di antaranya:


1. Menjaga Keaslian dan Kemurnian Al-Qur’an

Dengan mengumpulkan Al-Qur’an dalam satu mushaf, wahyu Allah tetap terjaga dari perubahan, penambahan, atau pengurangan.

Menghindari kesalahan dalam hafalan dan tulisan dalam al-quran.


2. Mencegah Hilangnya Ayat-Ayat Al-Qur’an

Banyak penghafal Al-Qur’an yang syahid dalam peperangan, seperti dalam Perang Yamamah.

Jika tidak dikumpulkan, ada kemungkinan beberapa bahagian Al-Qur’an akan hilang kerana hanya bergantung pada hafalan.


3. Menyatukan Bacaan Umat Islam

Pada masa Usman bin Affan, terjadi perbezaan dalam cara membaca Al-Qur’an di berbagai wilayah.

Pengumpulan mushaf membantu menyatukan bacaan agar tidak menimbulkan perpecahan di antara umat Islam.


4. Memudahkan Pembelajaran dan Penyebaran Islam

Dengan adanya mushaf yang tertulis, umat Islam dapat lebih mudah mempelajari, menghafal, dan mengajarkan Al-Qur’an kepada generasi berikutnya.

Memastikan bahawa ajaran Islam tersebar dengan benar dan tidak terjadi kesalahan dalam pemahaman.


5. Mempermudah Pengkajian dan Penelitian

Mushaf yang dikumpulkan menjadi sumber utama dalam memahami hukum-hukum Islam, tafsir, dan ilmu-ilmu lainnya.

Mempermudah para ulama dalam menafsirkan dan menjelaskan kandungan Al-Qur’an kepada umat.


PROSES PENGUMPULAN AL-QURAN


1. Zaman Nabi Muhammad SAW

Pada masa ini, Al-Qur’an diwahyukan secara bertahap selama dalam masa 23 tahun. Pengumpulan Al-Qur’an dilakukan dalam bentuk:


Hafalan: Banyak sahabat menghafal ayat-ayat al-quran 

Tulisan: Nabi Muhammad SAW memerintahkan para sahabat seperti Zaid bin Tsabit, Ubay bin Ka’b, dan lainnya untuk menuliskan wahyu di pelbagai alat seperti pelepah kurma, tulang, dan kulit.

Penyampaian Langsung: Nabi membacakan ayat-ayat kepada para sahabat, dan menyebarkannya ke umat Islam lainnya.

Namun, pada masa ini, Al-Qur’an belum dikumpulkan dalam satu mushaf.


2. Zaman Khalifah Abu Bakar As-Siddiq 

Terjadi perang Yamamah yang menyebabkan banyak penghafal Al-Qur’an syahid.

Umar bin Khattab membri idea kepada Abu Bakar agar Al-Qur’an dikumpulkan dalam satu mushaf untuk mencegah hilangnya wahyu.

Abu Bakar mengarahkan Zaid bin Tsabit untuk mengumpulkan Al-Qur’an.

Proses pengumpulan dilakukan dengan mengumpulkan tulisan-tulisan yang ada serta menyemaknya semula dengan hafalan para sahabat.

Hasil pengumpulan ini disimpan oleh Abu Bakar, lalu diwariskan kepada Umar bin Khattab, dan setelahnya disimpan oleh Hafsah binti Umar.


3. Zaman Khalifah Usman bin Affan

Pada masa Usman, Islam sudah tersebar luas, dan mula muncul perbezaan dalam cara membaca Al-Qur’an.

Usman membentuk kumpulan yang dipimpin oleh Zaid bin Tsabit untuk menyalin mushaf menjadi beberapa salinan rasmi.

Mushaf utama yang dibuat disebut Mushaf Usmani, yang kemudian dikirim ke berbagai wilayah Islam seperti Mekah, Kufah, dan Syam.

Salinan selain mushaf rasmi diperintahkan untuk dibakar agar tidak ada perbezaan bacaan lagi.

No comments:

Post a Comment

باب الحذف في كلمات تحمل عليها أشباهها

١٢٩- وَهَاكَ فِي كَلِمَاتِ حُذْفُ كُلِّهِمِ وَاحْمِلْ على الشَّكْلِ كُلَّ البَابِ مُعْتَبِرَا قاعدة : احذف الكلمات الآتية عن جميع رواة الرس...