“Hukum Kanun Uthman” merujuk kepada tindakan atau keputusan Khalifah Uthman bin Affan dalam menyatukan bacaan Al-Quran, termasuk proses pengumpulan dan penyusunan Mushaf Uthmani. Dalam konteks ini, ia bukan “hukum” seperti undang-undang rasmi, tetapi lebih kepada keputusan besar yang menjadi rujukan umat Islam selepas itu.
1. Keputusan Menyatukan Bacaan Al-Quran
- Khalifah Uthman memutuskan untuk menyatukan bacaan Al-Quran menggunakan dialek Quraisy, iaitu dialek Nabi Muhammad SAW.
- Bacaan lain yang tidak selaras dengan bacaan ini dianggap tidak standard untuk menjaga keseragaman.
2. Pengumpulan Mushaf Uthmani
- Khalifah Uthman mengarahkan satu jawatankuasa khas untuk:
- Mengumpulkan semua mushaf dan salinan Al-Quran yang ditulis oleh para sahabat.
- Menyalin Al-Quran dalam bentuk standard (Mushaf Uthmani) supaya semua umat Islam mempunyai rujukan yang sama.
- Memusnahkan mushaf lain yang tidak menepati standard bagi mengelakkan kekeliruan.
3. Ijmak (Kesepakatan) Para Sahabat
- Semua sahabat besar termasuk Ali bin Abi Talib menyokong tindakan ini, menunjukkan bahawa keputusan Uthman adalah sah dan berpandukan maslahat (kebaikan) umat Islam.
- Oleh itu, ia menjadi “kanun” atau rujukan rasmi dalam bacaan Al-Quran untuk seluruh umat Islam.
4. Tujuan Tindakan Ini
- Menjaga kesatuan umat Islam agar tidak berpecah akibat perbezaan bacaan.
- Memastikan keaslian Al-Quran seperti yang diturunkan kepada Rasulullah SAW.
Nama Bandar Beserta Guru Al Quran
Pada zaman Khalifah Uthman bin Affan RA, setelah pengumpulan dan penyeragaman mushaf al-Quran yang dikenali sebagai Mushaf Uthmani, beliau mengambil langkah menyebarkannya ke wilayah-wilayah Islam yang jauh. Mushaf ini disertakan dengan guru (qari) yang mahir dalam qiraat al-Quran untuk memastikan bacaan al-Quran diajarkan dengan betul dan seragam. Berikut adalah beberapa bandar utama serta guru yang dikirim bersama mushaf:
Nama Bandar dan Guru yang Dikirim:
1. Mekah
- Guru: Abdullah bin Sa’ib
2. Madinah
- Guru: Zaid bin Thabit
(Zaid bin Thabit juga merupakan ketua dalam proses penulisan dan pengumpulan al-Quran.)
- Guru:Ubay bin Ka’ab
(Seorang sahabat yang juga terkenal sebagai “Qari Umat” kerana kepakarannya dalam qiraat al-Quran. Ubay bin Ka’ab turut memainkan peranan besar dalam memastikan bacaan al-Quran diajar dengan tepat kepada masyarakat di Madinah.)
3. Syam (Syria, termasuk Damsyik)
- Guru: Al-Mughirah bin Syu’bah
4. Kufah (Iraq)
- Guru: Abdullah bin Mas’ud
( Beliau merupakan seorang sahabat Rasulullah SAW yang terkenal dengan kehebatannya dalam hafalan al-Quran.)
5. Basrah (Iraq)
- Guru: Abu Musa al-Asy’ari
6. Yaman
- Guru: Mu’adh bin Jabal
No comments:
Post a Comment